فرخنده باد سالگرد مشعل
  نبی عظیمی  نبی عظیمی

گردانندهء مبتکر و سخت کوش نشریه وتارنمای وزین مشعل !

نخست از همه ، اجازه بدهید که تبریکات صمیمانه ام را به مناسبت آغاز پنجمین سال نشرات پربار ماهنامه و تارنمای مشعل عزیز ، خدمت شما وخواننده گان گران ارج شما تقدیم کنم.  

آری ؛ چهار سال پیش ، همان طوری که در تارک اولین صفحهء  مشعل آمده است :

 مشعلی افروختیم در شبستان وجود   

آفتابا نور خویش هرگزمکن از ما دریغ

به همت شما وهمکاران دانشمند تان وبه اثر هدایت ورهنمایی های مستقیم وداهیانهء زنده یاد محمود بریالی فقید ، مشعلی در کوره راه نشرات برون مرزی کشور برافروخته شد که از آفتاب حقیقت نور می گرفت وبر  سکوی خرد گرایی وارزیابی های ریالیستیک ایستاده بود ومبارزه اش را  به خاطر رهایی انسان وطن از رنج های بیکرانش ، شروع کرده بود. هیچ فراموشم نمی شود که بریالی عزیز هنگامی که مانند یک ژورنالیست آگاه  در بارهء خط نشراتی مشعل سخن می گفت ورهنمود می داد،  این بیت فردوسی بزرگ را باصدای پر طنینش دکلمه کرد :

  پی افگندم از نظم کاخ بلند       

که از باد وباران نیابد گزند

آری ، این کاخ بلند ، با گذشت هر سال ، با وصف تمام دشواری ها ی اقتصادی که فرا راهش بود وهست ، نه تنها سر پا ایستاد،  بل رفیع ورفیع تر شد و صاحب اعتبار وشهرت فراوان. واین همه ممکن نبود ، مگراز برکت همت وپشتکار شخص شما . این شما بودید که از جان مایه گذاشتید و با سازماندهی ، سخت کوشی ووقف وایثار توانستید این نشریه وتارنما را  درست در موقع مقرر ، منتشر و نه تنها در اروپا وامریکا واسترالیا ، بل در دور افتاده ترین نقاط کشورفرستاده و به دسترس دوستدارانش قرار دهید. 

  فراموشم ، نمی شود که  سال گذشته ، هنگامی که من و رفیق مختار عزیز در کابل ، به نزد جناب شیر محمد بزرگر،  رییس مجلس موسسان نهضت  فراگیر ترقی ودموکراسی افغانستان رفته واز محضرش فیض می بردیم ، چگونه ده هازنگ تلفون به صدا درآمد وده ها خواننده ء مشعل ازدو روز تأخیری که در رسیدن مشعل ازاروپا   --از اثر بی نظمیی که  در پروگرام های پرواز شرکت آریانا-- رخ داده بود ، نگرانی خود ها را ابرازمی نمودند. یا هنگامی که همین چندی پیش سفر کوتاهی به یکی از شهر های دور افتادهء آسیای میانه داشتم ، متوجه شدم که چگونه این ماهنامهء وزین وتابناک دست به دست می گردد وهمان بیت فنا ناپذیر حافظ را در ذهن انسان تداعی می بخشد:

 زبان کلک تو حافظ چه شکر آن گوید         که تحفهء سخنت می برند دست به دست

آری دوست عزیز ، مشعل در این چهار سالی که گذشت خوش درخشید. چندان خوش ، که حسودان بسیاری را به خشم آورد وبه یاوه سرایی وادار ساخت. اما مشعل هیچگاه از اصول وموازین وعرف پذیرفته شدهء ژورنالیستکی عدول نکرد وهرچه عنودان وحسودان گفتند ونوشتند با سعهء صدرشنید و پذیرا شد و هرگز مانند جراید بازاری که نان خود را از خیرات سر اتهام  می خورند وشهرت خودرا ازبرکت تعرض بر دیگر اندیشان کمایی می کنند و یک قلم با ده ها نام ونشان وتخلص واسم مستعار،  مقاله پشت مقاله می نویسد  و دروغ  پشت دروغ قطار می کند ، خواهان شهرت کاذب و زود گذر نشد. چند پاسخ انگشت شماری هم اگر از طرف خواننده گان مشعل به جواب اباطیل نویسانی چند ،  در تار نمای مشعل نشر شد، به معنی عدول از خط نشراتی  آن نیست ، بل بیان این حقیقت است که مشعل تنها وتنها هنگامی به پاسخگویی می پردازد که دروغگویان معلوم الحال،  حقیقت را مسخ نمایند و با دروغ وریا بخواهند اذهان مردم ما را مغشوش بسازند.

  جای افتخار است که  ، آن چنان که برخی از نشریه ها ، مضمونی به جز از مذمت کردن وشلاق کاری کرزی و غرب زده ها وطالب ها وطالب نما ها وکمونیست ها و هندو ومسلمان ندارند،  وبه غیر از تکرار مکررات ، مطلب تازه یی در نشرات شان دیده نمی شود ، مشعل می داند که چه بنویسد ، از کی انتقاد کند و موضع گیری ها وارزیابی هایش ، چگونه ریالستیک باشد ، تا به دل خواننده بنشیند و اورا به اندیشه وادار سازد. این مسأله هم مایهء خوشوقتی است که مشعل با زبان ساده وبسیط ، زبانی که همه به آسانی وساده گی به کنه مطالب آن پی ببرند ، مطالب خود را پیشکش حضور خواننده اش می نماید و از قلمبه گویی و تفلسف و کار برد اصطلاحات ثقیل که امروزه خریداری ندارد ، پرهیز می کند.

  بلی ، روزبه گرامی ! اجازه بدهید تا پیام تبریکی خود را به همین مختصر به فرجام برسانم. هرچند آن چه گفته آمد - به گفتهء قدما- قلم انداز بود و هرگز آیینهء قدنمایی نیست که بتواند مشعل را وصف کند.

 بگذار، واژهء مشعل در پنجمین سال نشراتی این نشریه وتارنما ، با حروف طلایی برجبین  آن نقش بندد تا بیشتر از پیش بدرخشد.

    به امید پیروزی های شما ودرخشش هرچه بیشتر مشعل.

         حمل 1386 خ  


April 8th, 2007


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها